Jak to zvládnout? | Strašák jménem diplomka

března 19, 2022

 

Blíží se jaro a s ním i psaní, dopisování a někde už i odevzdávání závěrečných prací ať už bakalářských nebo diplomových. Jeden velký strašák snad všech vysokoškoláků, který nám všem sežere spoustu času a hlavně nervů. I já jsem momentálně ve fázi horlivého psaní, přičemž odevzdávat budu koncem dubna. A protože jsem kdysi před psaním své bakalářky byla ráda za každou radu starších a zkušenějších, jak na to a jak ten celý proces psychicky i fyzicky zvládnout, v dnešním článku jsem se rozhodla, že nasdílím pár důležitých i vám. 

Čím dřív tím líp, ale buďme realisti.

Kdy je vlastně vhodný s diplomkou začít? Názory se různí, ale já doporučuji tomu věnovat vážně ty dva semestry, jak má ostatně většina škol nastaveno. Diplomka (jak pravděpodobně už víte) není jenom o psaní, ale stojí za tím celá řada další práce, která zahrnuje nejenom načtení velkého množství literatury, rešerše, shánění dat pro výzkum, přepis, analýzu a teprve pak samotné psaní. K tomu si připočtěte formátování práce, citace zdrojů, tisk a spoustu dalších formalit, kterými se finální čas nasčítá. Neříkám, že se nedá diplomka napsat za měsíc nebo méně, určitě to reálné je. Ale ze zkušenosti ostatních vím, jak taková práce nakonec vypadá a jak dopadá u obhajoby, takže si myslím, že psaní horkou jehlou se rozhodně nevyplácí. 

Já osobně na své bakalářce pracovala zhruba půl roku a odevzdávala jsem s poměrně velkou časovou rezervou. S diplomkou jsem začala asi rok a půl dopředu, přičemž jsem jeden semetr věnovala výzkumu, další semestr odsunula diplomku na druhou kolej a odjela na Erasmus a teprve třetí semestr jsem ji skutečně psala. Rozhodně proto doporučuji si nechat jeden semestr na promýšlení a ujasňování tématu a nejlépe i sběr dat pro praktickou část, a pak si nechat semestr na literaturu a samotné psaní. 

Tématem to začíná. 
Často slýchávám, že lidi vůbec neví jak začít. A přitom je to vlastně úplně logický. První je potřeba zjistit, o čem chci vůbec závěrečnou práci psát? Možnosti jsou povětšinou dvě. Buď si najdi vlastní téma a zkus ho navrhnout některému z učitelů, anebo si projeď návrh témat, které různí učitelé zveřejnili jako varianty pro studenty. Já to měla tak půl na půl. U bakalářky jsem věděla, že chci mít za vedoucí mou oblíbenou profesorku, a tak jsem si projela její témata, a pak si vymyslela svoje, které tématicky spadalo pod její specializaci. U diplomky jsem s tématem přišla sama a nabídla ho jedné z profesorek, která vím, že na podobné témata píše svoje výzkumy. 

Hlavní ale je nad tématem pořádně popřemýšlet a udělat si před finálním rozhodnutím širokou rešerši. Aby se vám pak nestalo, že je téma příliš fágní a není vlastně o čem psát nebo naopak, že je téma příliš široké a nemáte šanci to do diplomky nacpat. Taky bacha na ohraná témata. Závěrečných prací vyprodukují studenti na všech univerzitách mraky, tak ať pak zbytečně nemáte problém s procentuální shodou s jinou prací. 


Nejlepším přítelem studenta je vedoucí práce.
Ze zkušeností většiny lidí v okolí vím, že dobrý vedoucí je základ úspěchu. Jeho výběru proto doporučuji věnovat dostatek pozornosti. Ideální variantou je někdo, kdo se vámi zvoleným tématem taky zabývá, kdo vás ze školy zná nebo si vás aspoň trochu z přednášek pamatuje, jehož předměty vás bavily a o kom od ostatních studentů víte, že vás nepotopí. Znám bohužel dost případů, kde se na studenty jejich vedoucí úplně vykašlal, s ničím jim nepomohl a nebyl ani ochotný práci číst, komentovat nebo nějak konzultovat, přičemž to pak zakončil naprosto otřesným posudkem. 

Já musím zaklepat, že jsem u obou svých prací měla (mám, diplomku stále píšu) skvělé vedoucí, které byly moc ochotné. Konzultace jsme měly pravidelně co dva týdny, kdy jsem také dostala poznámky k již napsanému textu a většinou i super rady, kam se dál posunout. A to udělá vážně hodně. 

Plánování nuda je, má však cenné údaje. 
Já jsem milovníkem plánování, takže pro mě je tenhle bod samozřejmostí. Rozplánování jednotlivých fází a kroků ale pomůže i těm, kteří nejsou jeho velkými fanoušky. Ze začátku se totiž diplomka bude zdát jako nereálný úkol. Je toho moc a člověk na to moc času nemá, pokud jste nezačali rok dopředu. Za mě je proto ideálním řešením si sednout, spočítat si kolik mám času a podle toho si rozepsat, kdy a jak dlouho budu dělat výzkum, kdy budu číst literaturu, kolik stran potřebuju denně/týdně/měsíčně napsat a tak dále. Všechno tohle vám pomůže se trochu uklidnit a přesvědčit sám sebe, že to postupně půjde. 

Deadliny viditelně a všude. 
S plánováním se pojí i zapsání si potřebných deadlinů. A i když nepatříte mezi ty, kteří si každou blbost zapisují do diáře jako já, tohle je vážně důležité. Co byste si určitě měli zapsat do kalendáře, diáře, mobilu, na stůl nebo třeba za uši jsou deadliny týkající se vaší závěrečné práce. Kdy ji musím odevzdat do semináře předmětu? Kdy ji musím odevzdat do archivu? Kdy musím odnést výtisk do školy? Kdy se musím přihlásit k obhajobě a státnicím? Všechno tohle jsou datumy, které když zmeškáte, máte smůlu, a alespoň na naší univerzitě zkrátka musíte čekat do dalšího semestru. Tak je radši neprošvihněte. 


Krok za krokem. 
Je jasný, že se závěrečná práce neudělá hned. Sami vidíte, v kolika bodech jsem již zmínila, že čas hraje většinou proti nám. Nesnažte se ale ani tak nahnat co nejvíc věcí v jeden den, protože po osmi hodinách psaní váš mozek stejně nebude pracovat jako na začátku. Mě se celkem osvědčila strategie napsat každý den určitý počet stran a nechat to být, i když vím, že mám třeba čas ještě pokračovat. Další den se totiž na text raději znova podívám a upravuji ho do čitelnější nebo logičtější podoby, přičemž mě často napadnou i další věci k doplnění, které už unavený mozek den předtím zkrátka nenapadly. 

Opakované čtení je matka moudrosti. 
Navazuji na předchozí bod tím, že ještě jednou zdůrazním: čtěte to po sobě i několikrát a v různé dny. Chyby se totiž velmi lehce přehlédnou a čím míň jich tam bude, tím víc oponenta přesvědčíte, že jste nad tím strávili hodně času a nepsali to na poslední chvíli. Pokud se nestydíte, dejte klidně přečíst práci i někomu jinému nebo více lidem. Já to teda nedělám, protože tak nějak věřím dostatečně svému editorskému oku. :D 

Bez relevantních zdrojů a správných citací ani krok.
Jednou jsme na univerzitě, tak by podle toho naše práce taky měly vypadat. Vážně nerozumím tomu, jak někdo může odevzdat práci s pár zdroji, které jsou třeba úplně mimo mísu a ještě si ani nezjistí správný formát citací. Vždyť to je přece základ ne? I kdyby vaše práce měla stát za prd obsahově, to minimum co pro její úspěch můžete udělat, je zvládnout tu formální část. Správná šablona, nevynechat nic z povinných součástí (anotace, poděkování, obsah atd.), mít dostatek zdrojů, správně citovat a žádné překlepy. Jasně i mistr tesař se někdy utne, ale vážně byste se divili, co jsou lidi schopný odevzdat. :D 

Hlavně se z toho nepos*at. 
Poslední rada nad zlato, kterou si v posledních dvou měsících při psaní mé diplomky poměrně často opakuji. Jo jde o titul, jde o zakončení těch x let učení se všeho možného i nemožného, ale nejde o život. Když to nestihneme nebo se to nepovedeme, pořád to můžeme další semestr zkusit znova. A ono se to jednou povede. Tak diplomkám zdar a držím vám/nám všem palce! :) 

Pokud i vy máte nějaké tipy nebo strategie, které pomohly při psaní práce vám, podělte se určitě v komentářích. Ráda si to pročtu. :) 




You Might Also Like

4 komentářů

  1. Diplomka mi dala zabrat, ale ráda na to psaní vzpomínám. Vybrala jsem si téma, ke kterému jsem měla blízko a dost o něm věděla, takže psaní bylo jedna báseň. :D :) Nicméně bylo to i o nervy, ale to k tomu prostě patří. :D :)

    OdpovědětVymazat
  2. A pak jsem tu já, která si naplánovala kdy jakou část napíše a poctivě si všude poznamenala veškeré deadliny pro odevzdání, ale dva týdny už se utápí v tvůrčí krizi. Všechny strategie selhaly a já nemám chuť to po sobě už ani číst. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Je to boj, ale ten pocit po napsání a obhájení stojí za to :) Držím palce ♥

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  4. Júúj ja som tak hrozne chcela ísť na výšku. Snáď v budúcnosti, keď deti podrastú. Ale na diplomovky a obhajobu sa neteším vôbec.

    DISCOVERINGGLAM

    OdpovědětVymazat