Balčik | Bulharsko

května 18, 2022

Městečko Balčik je nejsevernějším známým bulharským letoviskem na pobřeží Černého moře. Rozkládá se nad širokým zálivem a kromě moře nabízí také nádherné výhledy na bílé vápencové skály nad městem. Známé však není pouze jako letní přímořská destinace, ale především díky paláci rumunské královny Marie a obrovské botanické zahradě. 




Balčik byl jedním z míst na mém bulharském hrníčkovém seznamu, které jsem chtěla v nejbližší době navštívit. Ptáte se, co znamená hrníčkový seznam? Není to žádná metafora, ale skutečně seznam míst, které jsou nakresleny na mém bulharském hrníčku, který jsem dostala vloni od přítelovi maminky. Balčik zůstal na hrníčku jako poslední nezaškrtnutý, a tak jsem otravovala s výletem na sever pobřeží tak dlouho, až jsme nakonec vyrazili. Do Balčiku jsem se chtěla podívat ale i z jiného důvodu. Mou nejoblíbenější českou pohádkou z dětství je totiž Lotrando a Zubejda, která byla zčásti natáčena právě v Bulharsku. Na internetu jsem se dočetla, že hned na třech místech - v Nesebaru, Šumenu a Balčiku. A protože se mi palác v Balčiku zdál na fotce podobný tomu zubejdinému z pohádky, chtěla jsem se na vlastní oči přesvědčit, že jo to vážně on. No .. nakonec jsem se na vlastní oči přesvědčila, že ten Zubejdin není v Balčiku, ale v Šumenu. A tak se rázem seznam míst rozšířil o jedno další, které už není na hrníčku. :D




Do Balčiku jsme cestovali z Burgasu přibližně dvě a půl hodiny autem. Dá se tam ale pohodlně dojet i autobusem z Varny nebo Albeny. Pokud tak vyrážíte na letní dovolenou do severní části Bulharska a nechcete celý týden jenom ležet na pláži, určitě tohle městečko stojí za návštěvu. Hotel jsem nám zarezervovala pár dní předem na Bookingu a musím říct, že byl vážně super hlavně z hlediska polohy. Nacházel se totiž v docházkové vzdálenosti od areálu paláce i zahrad a my tak nemuseli zbytečně autem přejíždět. 

Přiznávám, že samotné město jsme si příliš neprošli, protože se nachází na kopci, zatímco my zůstali celou dobu dole u moře, kde jsme ostatně měli i hotel. Do areálu letního paláce královny Marie a botanické zahrady jsme šli až v pozdějších odpoledních hodinách, takže jsme nenarazili na příliš mnoho dalších návštěvníků. Je mi ale jasné, že během letní sezóny je to tam narvané xkrát víc během celého dne.

Areál jsme prošli celý přibližně za dvě hodinky. Určitě se tam dá ale strávit i celé odpoledne, pokud si chcete projít všechny cestičky a vychutnat každé zákoutí zahrady. Botanická zahrada mě příjemně překvapila, protože byla vážně obrovská a kromě mých milovaných tulipánů v ní najdete i sekci a skleník se sukulenty, kde si chvílemi připadáte jako v džungli. Jeden by nevěřil, kolik různých druhů kaktusů na světě existuje. V zahradě byste si údajně měli moct prohlédnout na 3000 exotických rostlin, přičemž její prostory využívá pro svou výuku Sofijská univerzita. Ostatně díky mé stále aktivní ISIC kartě z Erasmu na Sofia uni jsem měla vstup do zahrad zadarmo místo 12 leva. Ze zahrady jsou také nádherné výhledy dolu na moře i na samotný palác a narazíte v ní i na vodopád. 







Letní palác královny Marie nás uchvátil víc zvenku než zevnitř, protože je to poměrně malá budova s jedním minaretem, tudíž vevnitř příliš na koukání není. Zvenčí je to ale moc pěkná podívaná ve spojení se zahradami nad palácem nebo z opačné strany s pozadím Černého moře. Od paláce pak vede promenáda podél moře až k městskému přístavu, kde potkáte řadu restaurací a obchůdků. 

Co mě teda osobně na tomto letovisku velmi překvapilo, byla téměř úplná absence pláže. V okolí paláce a přístavu jsme narazili na pouze pár metrů čtverečních písku, jinak byl všude samý beton a několik starých do moře vybíhajích mol. V Balčiku jsme byli v květnu, tudíž mimo sezónu, takže nemohu říct, zdali se lidé v létě opalují a leží na těchto kamených molech a skáčou z nich do moře nebo jak to provozují. Každopádně za mě teda naprosto nevhodný přístup do moře například pro rodiny s dětmi a z tohoto důvodu bych asi Balčik jako dovolenkovou destinaci úplně nevolila. Obzvlášť když to pak porovnám s obrovskou pláží s krásným zlatým pískem v Albeně nebo na Slunečném pobřeží. Podle mapy se centrální pláž v Balčiku nachází ještě trochu víc na sever od paláce, ale údajně ani ta není příliš velká a dovedu si představit, jak je tam v létě hlava na hlavě. 



Závěrem bych ale chtěla výlet do Balčiku určitě doporučit v případě, že budete v Bulharsku trávit delší čas nebo bude vaše dovolená v severní části pobřeží. Výlet také doporučuji spojit se zastávkou na mysu Kaliakra a skalním klášterem Aladža v okolí Varny, což jsou témata zase příštího článku. :) 


You Might Also Like

8 komentářů

  1. Já jsem v Bulharsku ještě nikdy nebyla. Ty fotky jsou moc krásně a moc ti to sluší. Hnedle bych se tam chtěla ocitnout, mám ráda krásná místa :-) A hlavně v cizích zemí.

    OdpovědětVymazat
  2. Další krásné a zajímavé místo v Bulharsku, děkuju, že nás tam prostřednictvím svých článků bereš :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  3. Oli, jsem tu poprvé a jsem nadšená! V botanické na Balčiku jsem byla ve svých 17 letech, ráda na to vzpomínám a ty si mi nabídla aktuální fotky. Krása. Moc děkuji i za návštěvu na mém blogu.
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Ty fotky jsou opravdu nádherné, moc se ti povedly (a sluší ti to na nich)! Hnedka bych jela taky, fakt to tam vypadá úžasně :) Já jsem v Bulharsku byla kdysi dávno, ale už si to skoro nepamatuju, díky za tip pěkného místa na cestování :)

    OdpovědětVymazat
  5. Bulharsko mojí pozornosti pořád tak nějak utíká, ale asi to budu muset změnit :D Zahrada vypadá krásně a pohledy na moře dost ponoukají ke koupi letenky :D

    OdpovědětVymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat